17 грудня о 19:00 у Музеї Кіно Довженко-Центру відкриється «Польоти уві сні та наяву. Виставка» — музейний проект, що досліджує однойменну культову кінострічку Романа Балаяна та епоху, в яку вона створювалася.

Фільм «Польоти уві сні та наяву», що вийшов у радянський прокат у 1983 році, майже одразу став культовим. «Польоти» — це портрет епохи «брєжнєвського застою». Своєрідний маніфест інтелігенції, риси якої проглядаються в образі головного героя: безладність, беззмістовна заповзятливість, паралізована здатність обирати та вирішувати.

«Польоти», де знялися топові зірки радянського кіно — Олег Янковскій та Людмила Гурченко, — створені не менш зірковою командою Кіностудії ім. О. Довженка: режисером Романом Балаяном, оператором Віленом Калютою та композитором Вадимом Храпачовим.

Олег Янковскій

Фільм Балаяна разюче відрізняється від доробку Кіностудії ім. О. Довженка у 1970–1980-х роках. «Польоти уві сні та наяву» — не просто винятковий художній твір, це важливий для української культури документ, що зафіксував життя радянського інтелігента в епоху занепаду тоталітарної імперії. Роману Балаяну вдалося зняти не лише драму особистості, а й розробити типаж сучасного урбанізованого героя — те, чого не дали зробити Параджанову в «Київських фресках».

Ізолюй бабусю правильно — тисни сюди

Розповідає куратор Андрій Алферов:

— Дослідження творчості Романа Балаяна перетворилося на дослідження міської теми в українському радянському кіно. Теми, що її, як з’ясувалося, в УРСР було негласно заборонено. І цей факт робить Балаяна не просто режисером, штатним постановником на студії Довженка, а літописцем життя тодішнього середнього класу. Тодішніх нас із вами. Класу, чужого і владній верхівці, і мовчазній слухняній більшості.

Зібрані в експозиції фільми, кадри, фотографії, документи, висновки, думки мистецтвознавців і свідчення очевидців не претендують на абсолютну об’єктивність. Однак вони дають певне уявлення про час, який Тарковскій назвав епохою «глибоководних риб».

Андрій Алферов

Про виставку

«Польоти уві сні та наяву. Виставка» — кінематографічний проект, насичений кінообразами та мультимедійними рішеннями. Серед них виняткове місце посідає грандіозна відеомузична інсталяція «Шістдесяті» Владіміра Тарасова — гуру литовської джазової музики — про творчу атмосферу за «залізною завісою».

Тексти Тіберія Сільваші, Людмили Новікової, Івана Козленка, Володимира Войтенка, Надії Заварової, Сергія Тримбача, Наталії Сільваші, Марії Храпачової розкривають історичний та культурний контекст створення «Польотів».

Інсталяції художника Антона Логова, створені спеціально для виставки, не лише акцентують ключові символи фільму, а й передають психологічні стани, через які проходить головний герой фільму Балаяна.

В експозиції представлено оригінальні живописні твори Любові Рапопорт, Тіберія Сільваші, Віктора Павлова і Тетяни Яблонської, твори класиків української документальної фотографії Олександра Ранчукова і Бориса Градова, а також фрагменти документальних та художніх фільмів, знятих у Києві в 1970–1980-х роках. Сучасне бачення персонажа, створеного Романом Балаяном на екрані, відображено у фотографіях Олени Сапонової та Ольги Степаньян.

Рубрики: Кино Отдых

Оставьте ваш комментарий